IN 5 DAGEN NAAR EEN NIEUWE STRATEGIE

De voorbije maanden is de wereld waarin we leven drastisch veranderd. Veel kans dat die mooie strategie die jullie in januari nog hadden, niet meer relevant is. Ze is voorbijgestreefd door de omstandigheden. 

De voorbije maanden hebben we ons met z’n allen overeind gehouden met ad hoc reacties. Snelle noodinterventies die er voor moesten zorgen dat we het hoofd boven water hielden.

Voorzichtige prognoses lijken aan te geven dat we nog minstens een jaar met het virus zullen moeten samen leven. Misschien zelfs langer. Uiteraard kan je niet nog een jaar verder op deze impulsieve, ad hoc manier. Dat is voor niemand houdbaar. Niet voor jou, niet voor je medewerkers en zeker niet voor je klanten. 

Er moet dus een zekere regelmaat in de chaos komen. Een plan. Een nieuwe strategie. Aangepast aan de nieuwe omstandigheden en flexibel genoeg om snel aangepast te worden wanneer de omstandigheden daar om vragen. 

Daar wil je uiteraard geen maanden op wachten. Snelheid is hier het kernwoord. Om je daarbij te helpen, hebben we samen met onze business partner Studio Dott. speciaal voor deze omstandigheden een vijf-daagse Strategie Sprint ontworpen. Die zal er voor zorgen dat je op korte tijd een nieuwe, aangepaste strategie kan uitwerken samen met je collega’s.

 

Strategie sprint

Wat is een strategie sprint?

Een strategie sprint is een compact en performant proces van 5 workshops verspreid over 2 à 3 weken. Het eerste deel daarvan wordt gedaan door het management team, het tweede deel door een tijdelijk strategisch kernteam met mensen uit de eigen organisatie. 

In het eerste deel gebeurt de analyse van de huidige situatie en worden de strategische pijlers voor het komende jaar gedefinieerd. In de tweede fase worden de oplossingen bedacht om deze doelstellingen te bereiken.

Op het einde van dit compact traject heb je een evenwichtige strategie en een concreet actieplan dat je in staat stelt het komende jaar met een gerust gemoed tegemoet te kijken.

5 DAAGSE STRATEGIE SPRINT

Hoe werkt het?

Dit proces verloopt in verschillende stappen:

Vooraf: Starten (½ dag)

Samen met het management team bepalen we de exacte scope van het traject. We definiëren de verschillende aspecten die een invloed kunnen hebben op onze strategie en verdelen op die basis de research opdracht.

Vooraf: Onderzoeken

De deelnemers van het management team doen zelf research naar de veranderingen en prognoses binnen de verschillende domeinen. Zo zijn ze optimaal voorbereid om de juiste beslissingen te nemen.

Dag 1: Oriënteren (1 dag)

Tijdens deze eerste workshopdag verzamelen we de inzichten uit het onderzoek en proberen een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het speelveld dat voor ons ligt.

Dag 2: Selecteren (1 dag)

Tijdens deze tweede workshop maken we keuzes. We bepalen wat de belangrijkste uitdagingen zijn en welke accenten we willen leggen. Er worden concrete doelstellingen afgesproken en indien nodig alternatieve scenario's opgesteld.

De overdracht

Tijdens deze meeting legt het compacte management team uit aan het uitgebreide kernteam welke keuzes er gemaakt werden en waarom.

Inspirerende voorbeelden zoeken

Opnieuw is het tijd voor wat research. Met de instructies van het management team in de hand gaat het kernteam op zoek naar inspirerende voorbeelden. Hoe heeft men deze uitdagingen elders al eens opgelost? Wat zijn de trends en tendensen wereldwijd?

Dag 3: Ontdekken (1 dag)

Tijdens deze derde workshop worden vanuit de inzichten die werden opgedaan gedurende de research verschillende nieuwe oplossingen bedacht voor elk van de strategische pijlers en/of scenario’s.

Dag 4: Verdiepen (1 dag)

In deze vierde workshop wordt vanuit de veelheid aan oplossingen een evenwichtige keuze gemaakt. Wat zijn nu echt de meest waardevolle en veelbelovende pistes? 

Dag 5: Concretiseren (1 dag)

Tijdens deze vijfde en laatste workshop worden de verschillende pistes in een concrete roadmap gegoten om een succesvolle strategie uitrol te garanderen. Aan het einde van de rit wordt deze terug gepresenteerd aan het management team. zij beslissen over groen licht voor de verschillende onderdelen en duiden per project een sponsor en projectleider aan die de implementatie tot een goed eind moeten brengen.

 

Afhankelijk van de planning, kan dit proces in een tijdsverloop van 2 à 3 weken doorlopen worden.

Wat haal je er uit ? 

Een duidelijke richting en wendbare strategische keuzes

Een concreet actieplan: binnen de organisatie weten we wat we gaan doen en wie het zal doen

Een gealigneerd team: management en kernteam hebben een gezamenlijke diagnose van de situatie gemaakt en zitten op één lijn.  

Verhoogde weerbaarheid en gevoel van ‘we kunnen het aan’: dit proces zorgt ervoor dat men het gevoel krijgt beter voorbereid te zijn en meer grip op de situatie te hebben.

Uw investering

Tijd

Management team (+/- 5p) 4 dagen
Kernteam (8 à 12 p) 4 dagen

Budget

Het totale budget voor dit pakket komt op € 14.000,-

Kom je in aanmerking voor subsidie via de KMO-portefeuille dan gaat daar nog eens 30% vanaf. In dat geval spreken we over een out of pocket kost van € 9.800,- excl btw

Strategie sprint slides

Bekijk presentatie

Denk je dat dit wel eens iets voor jouw organisatie zou kunnen zijn? Wil je je collega's ook overtuigen?  Bekijk hier de presentatie

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.