Ideeën bedenken, dat is geweldig. En laat ze gerust origineel en baanbrekend zijn. Maar dat is slechts het begin van het verhaal. Ideeën die nooit tot uitvoering worden gebracht zijn waardeloos. Ze brengen geen verandering teweeg. Het blijven dromen en utopieën… Helaas, er is een kloof tussen droom en uitvoering die overbrugd moet worden. En die kloof heet ‘overtuigen’. Waarom zou je baas voor jouw spetterend idee tijd en mensen moeten vrijmaken, risico’s moeten nemen en tenslotte misschien een smak geld op tafel moeten leggen? Leg hem of haar dat maar eens uit.

Onderzoek toont aan dat de kwaliteit van het idee maar voor 40% doorslaggevend is bij de beslissing. De overige 60% worden bepaald door de ‘verpakking’, zeg maar de manier waarop je idee gepresenteerd wordt. Je hebt er dus alle belang bij om met een sterk, meeslepend en geloofwaardig verhaal op de proppen te komen. Dat noemen we ‘creative storytelling’, een essentieel onderdeel van elk veranderingsproces. Binnen het domein van business creativity is creative storytelling een discipline op zich waarrond heel wat te vertellen valt. Een tipje van de sluier lichten we hieronder op. Met deze zeven chronologische stappen heb je alvast een krachtig scenario in handen om je toehoorders van jouw idee te overtuigen.

storytelling.jpg

1. Schets de situatie

Wat is het probleem? En waarom is het een probleem? Wie heeft er last van? Welke zijn de (negatieve) gevolgen van het probleem of de situatie? Waarom moet er zo dringend een oplossing gevonden worden?... Als je aan de hand van deze vragen de situatie klaar en duidelijk kan schetsen, heb je al een eerste belangrijke stap gezet.

 

2. Creëer een ideale wereld

Hoe zou de wereld er uitzien moest het probleem er niet zijn, of moest er een oplossing voor gevonden worden? Wat zouden de voordelen zijn en wie zou erbij winnen? Maak het contrast met het vorige punt zo groot mogelijk. Neem je publiek mee naar een ideale wereld en laat hen nieuwsgierig worden naar dé oplossing die jij stante pede tevoorschijn tovert.  Tip: begin bijvoorbeeld met “ Zou het niet geweldig zijn als…?”

 

Neem je publiek mee naar een ideale wereld en laat hen nieuwsgierig worden naar dé oplossing die jij straks tevoorschijn tovert.  

3. Onthul je idee

Tijd om je troeven op tafel te gooien. Laat je idee of oplossing als eenvoudig en evident overkomen. Waarom heeft nooit iemand hier tevoren aan gedacht? Of: we hebben ons zolang blind gestaard op X, maar eigenlijk zat de oplossing bij Y. Nog sterker wordt het wanneer je de toehoorders het gevoel geeft dat ze zélf de oplossing hebben gevonden (bijvoorbeeld door hen een aantal gerichte vragen te stellen).

 

4. Weerleg de valkuilen

Toon dat je idee niet naïef is, maar realistisch en weldoordacht. Som gerust een paar mogelijke nadelen en weerstanden op, maar weerleg ze met rationele argumenten. Zijn er tegenstanders van het idee? Zorg dan dat je ze uiteindelijk naar winnaars kan ombuigen. Laat zien dat de voordelen gigantisch veel groter zijn.

 

5. Leg je plan op tafel

Die sfeer van weldoordachtheid trek je nu helemaal door en je presenteert meteen een (basis)plan hoe je het idee gerealiseerd ziet. Wie en wat heb je nodig? In welke tijdsspanne zie je het gerealiseerd? Wat gaat het kosten (en zeg vooral waarom het een ‘investering’ is)? Maak je publiek hongerig om er meteen aan te beginnen.

Zijn er tegenstanders van het idee? Zorg dan dat je ze uiteindelijk naar winnaars kan ombuigen. 

6. Resumeer in drie krachtige punten

Geen twee (te weinig om geloofwaardig te zijn), geen vier (teveel om te onthouden), maar drie supersterke elementen waaruit je idee bestaat, zet je een laatste keer kort en krachtig in de verf. Het zijn deze drie USP’s die de toehoorders moeten onthouden en waarmee ze in een wervende elevator pitch jouw boodschap verder kunnen verspreiden.

 

7. Zet de kers op de taart

Ziezo, je publiek is helemaal voor jouw oplossing gewonnen. Meer nog, je hebt ze tot ambassadeurs van je idee gemaakt en nu je ze volledig in de hand hebt kan je ook afsluiten met een extraatje. Zet nog even een kers bovenop die taart, maar hou het vooral luchtig (en liefst wat grappig). Het is zeker niet de bedoeling dat je finaal nog komt aandraven met hét ultieme argument.

En dan nog dit...

Onnodig te zeggen dat je alles best zo kort mogelijk houdt. Een goeie pitch hoeft slechts twee minuten te duren. Maar let op: less is more. En dat geldt ook voor de voorbereiding. Besteed er voldoende tijd aan, je hebt maar één kans om een eerste – en vaak beslissende - indruk te maken.

En wil je de impact van je verhaal nog extra boosten? Presenteer het geheel dan via een soort storyboardposter met eenvoudige tekeningen en kernwoorden.

 Walter Vandervelde


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.