Proef de vernieuwende energie van een 'Business Model You'- workshop

Ondernemingen zijn in constante verandering en passen zich voortdurend aan de nieuwe verwachtingen van de markt aan. Waarom zouden individuen dat dan ook niet doen?

 

Een tiental jaar geleden was er wellicht nog sprake van enige jobzekerheid. De generatie daarvoor bleef vaak een hele carrière bij dezelfde werkgever. Die tijden liggen intussen ver achter ons en we zijn er ons meer en meer van bewust dat we waarschijnlijk niet meer bij één werkgever zullen blijven. Van de éne dag op de andere kunnen we zonder werk zitten. Om met dit toegenomen risico om te gaan, dat vroeger vooral zelfstandigen te beurt viel, zullen we ons continu moeten leren heruitvinden, of we nu nog een job hebben of niet, of we nu willen blijven werken bij dezelfde werkgever of liever nieuwe horizonten verkennen. Je persoonlijke waarde op de arbeidsmarkt ontwikkelen is een cruciaal onderdeel geworden van elke loopbaan.

Wat als je zelf begint te denken en werken als een bedrijf? 

Definiëren van je persoonlijke missie en visie, je richting en objectieven, en plannen van reflectiemomenten en evaluatie om jezelf continu te verbeteren… Als je dat doet, leer je steeds meer over jezelf, waar je goed in bent en vooral wat je sweet spot is tussen je interesses, talenten en wat organisaties of de markt zoeken. Op die manier zal je in staat zijn meer waarde toe te voegen aan de organisatie waarvoor je werkt en vooral veel werkplezier voor jezelf en je collega’s toe te voegen. We kunnen best leren denken als zelfstandige ondernemers en de nodige vaardigheden m.b.t. het heruitvinden van onze job en het creëren van een persoonlijke business model gaan ontwikkelen.

Business Model You is een krachtige aanpak om dit te doen. Het is gebaseerd op de bestseller Business Model You van auteur en ondernemer Tim Clark, waaraan ikzelf destijds ook heb meegewerkt.

bussines-model-you.png
 
Het canvas bestaat uit 9 bouwstenen:
  • Kernactiviteiten: WAT je doet

  • Klanten: WIE je helpt

  • Geleverde waarde: HOE je helpt

  • Kanalen: hoe ze je KENNEN en hoe je LEVERT

  • Klantenrelaties: hoe je INTERACTIE werkt

  • Inkomsten/Voordelen: wat je KRIJGT

  • Belangrijkste partners: wie jou HELPT

  • Kost: wat je GEEFT

  • Hulpbronnen: wie je BENT en wat je HEBT

Via een aantal oefeningen kan je deze vragen beantwoorden en vooral ook de volgende stappen gaan vastleggen om je in de richting die je wilt te bewegen.

 

Het canvas kan je gebruiken via 4 stappen:

1. MAPPEN: 

je leert hoe je het Business Model Canvas kan gebruiken om je werk te beschrijven en de punten die je wilt veranderen te identificeren

 2. REFLECTIE: 

je neemt afstand en denkt na over wat je drijft, waar je warm van wordt, wat je graag zou willen doen

3. OPNIEUW UITVINDEN: 

je past je business model aan op basis van je nieuwe inzichten en de feedback van anderen en je visualiseert je ideale job

4. ACTIE: 

je identificeert de acties die je wilt ondernemen om je doelen of droom te bereiken

Door Sara Coene


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.