Ontwikkelen van Producten en Diensten

producten-en-diensten.jpg
Waarom?

De periode waarin je als bedrijf een product of dienst ontwikkelde en vervolgens tien jaar achterover kon leunen, is voorgoed voorbij. De golf van steeds snellere veranderingen heeft de laatste jaren geleid tot een ware ‘innovatie-explosie’. We worden bestookt met een niet aflatende stroom aan innovaties. Het internet zorgt voor toenemende concurrentie waar iedereen continu op zoek is naar zijn niche, zijn deel van de koek. En de doorlooptijd van al die nieuwe producten en diensten blijft ondertussen maar verkorten. 

Hierdoor is er een permanente nood aan nieuwe ideeën voor die producten en diensten ontstaan. Het is duidelijk dat veel bedrijven (nog) niet gestructureerd zijn om al die ideeën zelfstandig te genereren, terwijl de nodige expertise vaak wél in huis is. Alleen wordt die expertise vaak nog niet op de juiste manier ingezet.

En dus staat men voor een keuze: investeren in ideegeneratie, de 'fuzzy front end' van innovatie, om zo innovatieleider te worden; ofwel gedegradeerd worden tot innovatievolger, die lijdzaam moet toezien hoe anderen bepalen wat de toekomst in petto heeft.

Hoe?

Om bedrijven de kans te geven zélf hun toekomst in handen te nemen, begeleiden wij gestructureerde innovatietrajecten die op korte tijd zo veel mogelijk nieuwe product- en dienst-ideeën opleveren.

Dit doen onze facilitators met een intern ‘pop-up innovatieteam’. Deze teams worden samengesteld uit alle departementen van de organisatie om een zo groot mogelijke diversiteit aan kennis te verzekeren. Daarnaast wordt er ook gekeken naar kenmerken zoals: intrinsieke motivatie, creative skills, intern netwerk, etc. Dit pop-up team werkt gedurende een bepaalde periode deeltijds voor het innovatietraject (1 à 2 dagen per week) en wordt vervolgens terug ontbonden. Eventueel kunnen de leden achteraf ook projectleider worden van hun eigen ideeën.

Elk innovatietraject bestaat uit 3 fasen:

 

  1. De orientatiefase
    In deze fase zorgen we dat alle parameters juist zijn om te kunnen vertrekken: Wat is de innovatieopdracht? Hoe wordt het team samengesteld? Moet het team nog getraind worden? Is er voldoende kennis in huis of is er nog research nodig?

  2. De ideegeneratiefase
    Met de kennis die ze hebben opgedaan uit het voortraject begint het team aan ideegeneratie. Idealiter gebeurt dit gedurende enkele dagen op afzondering zodat ze niet afgeleid worden. Deze fase verloopt volgens het creatief proces van divergeren en convergeren. Het is niet ongewoon dat in de divergentiefase van zo’n innovatietraject meer dan 1000 (!) ideeën worden bedacht. Hieruit worden vervolgens de beste ideeën geselecteerd en uitgewerkt.

  3. De realisatiefase
    In deze fase krijgen de ideeën uit de vorige fase hun definitieve vorm. Afhankelijk van de opdracht kan dat een prototype, een business concept of een business case zijn. Deze worden uiteindelijk voorgesteld aan de jury die ten slotte beslist op welke voorstellen ze daadwerkelijk willen inzetten.

 

Wat?

Afhankelijk van de opdracht, de vraag en de verwachte outcome zijn er verschillende trajecten mogelijk:

Compact
  • Is de vraag duidelijk en vrij eenvoudig? Wil je een korte, krachtige inspanning en snel resultaat? Staat het team al vast? Dan is dit een perfecte oplossing:
  • 8 tot 14 personen
  • 5 dagen, gespreid over 2 weken
  • Outcome: 4 baanbrekende prototypes
Large
  • Is de vraag al wat complexer? Is er nog research nodig? Is resultaat belangrijker dan snelheid? Kies dan voor dit oerdegelijke traject. De perfecte prijs/kwaliteit verhouding.
  • 8 tot 14 personen
  • 10 dagen, gespreid over 2 maanden
  • Outcome: 8 revolutionaire business concepten
XXL
  • Wil je het grote geschut inzetten en de concurrentie letterlijk uit het wiel rijden? Ga dan resoluut voor deze ‘Alma Mater’ onder de innovatieprocessen:
  • 8 tot 14 personen
  • 40 dagen, gespreid over 6 maanden
  • Outcome: 8 disruptieve business cases
Resultaat?

Afhankelijk van het type traject hou je dus op het einde van de rit prototypes, business concepten of business cases over. Aangezien ze ontsproten zijn aan het brein van mensen uit de organisatie, zullen de voorstellen ook passen bij het DNA van die organisatie. 

Daarnaast zullen de deelnemers van dit traject ook persoonlijk geëvolueerd zijn. Ze worden als het ware innovatie champions, die hun nieuwe vaardigheden ook zullen meenemen naar hun team en ze daar delen. Zo verspreidt het innovatievirus zich langzaam over de gehele organisatie.

Tot slot kunnen de deelnemers hun eigen interne netwerk activeren om een nog groter draagvlak te creëren voor elk van de voorstellen.

Ik had graag meer info rond deze begeleiding. Gelieve mij te contacteren op volgende gegevens: