Het overvalt me regelmatig… “Hoezo, jij traint mensen in creativiteit? Kan dat? En wat is daar het nut van? En is daar een markt voor?”. Telkens doe ik mijn uiterste best om uit te leggen dat creativiteit veel meer is dan wat de persoon in kwestie denkt. En gaandeweg muteert die verdwaasde blik dan toch langzaam in iets wat op begrip begin te gelijken. In het beste geval groeit er zelfs verwondering en interesse, of gaat men meeliften op het concept. Maar het vraagt argumentatie. En veel tijd. Wel, heb je even?

 

kapotte-lamp.jpg

Misvatting nr 1:  Creativiteit = artistiek bezig zijn

Ieder blijkt zowat zijn eigen definitie van creativiteit te hebben. Meestal wanneer men zegt ‘Karel is heel creatief’, dan bedoelt die persoon eigenlijk ‘Karel heeft artistieke aanleg of talent’. Dat is ook de reden waarom mensen vaak nee antwoorden op de vraag of ze creatief zijn. Het zit erg diep ingebakken, die associatie tussen creativiteit en artistiek talent. En dat creëert beperkingen in de gedachten van de minder artistiek getalenteerde medemens.

Het concept ‘creativiteit’ wordt vaak verward met het resultaat of de uitdrukking ervan. Terwijl de meeste artiesten inderdaad wel creatieve mensen zijn, is kunst slechts één van de vele uitingen van creativiteit. Anders gezegd: je hoeft geen roman te schrijven, een nieuwe Picasso te worden of de hoofdrol te spelen in een kaskraker om creatief te zijn.

Creativiteit heeft vele gezichten en kan je zowat op alles toepassen: wetenschappelijk, academisch of juridisch onderzoek, het verbeteren van productieprocessen, het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten, het bedenken van nieuwe leermethoden, het vermijden van conflicten, het leiden van een organisatie, het motiveren van medewerkers, het zoeken naar compromissen, het opvoeden van kinderen, etc… De lijst is eindeloos lang en breed. Dus hier mijn antwoord: ja hoor, het is nuttig én er is een markt voor.

 

Misvatting nr 2: Creativiteit ontstaat uit een spontane en unieke ingeving

“Eureka! Ik heb het gevonden!” Iedereen heeft wel eens een creatieve vonk gehad, niet? De geboorte van een nieuw idee geeft een enorme boost. De wereld ziet er nooit meer hetzelfde uit… Maar hoe zeldzaam zijn zo’n momenten? Moeten we geduldig zitten wachten op een nieuwe bliksemschicht die ergens in de lucht hangt en ons hopelijk ooit zal treffen? Of kunnen we er zelf achteraan gaan?

Er hangt onterecht heel wat mysterie rond creativiteit. Ik wil er alvast één ontsluieren: creatieve ingevingen heb je grotendeels zelf in de hand. Daar bestaan technieken voor. En die technieken kan je trainen, je eigen maken, zodat ze uitgroeien tot een natuurlijke attitude. Maar verwacht geen magische formules, want deze technieken zijn ook niet meer dan startpunten. Nadien is het een kwestie van je geest open te houden en je vooroordelen aan de kant te schuiven. Solo of in groep, het kan allebei en hangt af van de situatie of je persoonlijke voorkeur.

Creativiteit op afroep dus? Ja, het kan zeker. En eigenlijk mag je dat niet eens verbazen. Er zijn heel wat professionele creatievelingen die dagelijks vechten tegen deadlines en moeten voldoen aan de verwachtingen van hun klanten of publiek. Wachten op het ultieme Eureka-moment zit er voor hen niet in.

Creatieve ingevingen heb je grotendeels zelf in de hand. Daar bestaan technieken voor. 

Misvatting nr 3: Creativiteit heb je of heb je niet

We kennen allemaal wel iemand van wie we zeggen ‘Wow, die is écht wel heel creatief’. Zo’n bolleboos die het ene idee na het andere uitbraakt en steeds met allerlei projecten tegelijk bezig is. En dan denk je al gauw ‘hmm, dit lukt me nooit’. Moeder natuur heeft aan ieder van ons talenten meegegeven. Sommigen hebben een aangeboren competentie voor cijfertjes, anderen zijn heel sportief of erg sociaal aangelegd. En nog anderen krijgen extra creatieve talenten mee. Leve de ongelijkheid!

Je hoeft geen Eddy Merckx te zijn om op de fiets te springen. Net zoals je geen culinaire goeroe moet zijn om lekker te kunnen koken. Beide voorbeelden zijn niet toevallig gekozen, want het zijn net twee dingen waarin ik mijn eigen talenten heb getraind en verbeterd. Waarom? Omdat ik er zin in had. En zal ik ooit de Tour de France winnen of een paar Michelin sterren bij mekaar koken? Neen! En waarom niet? Omdat het mijn ambitie niet is.

Met creativiteit is het niet anders. Niemand wordt totaal non-creatief geboren. En ook al heb je geen exuberant creatieve talenten, toch kan je die naar een hoger niveau tillen. Wat je hebt kan je verbeteren. En met iedere stap groeit ook het zelfvertrouwen en de goesting. Leg de lat gerust wat hoger voor jezelf. Het kan dus.

 

Walter Vandervelde


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.