Inside-the-box en outside-the-box, beiden leiden tot creatief denken!

Thinking inside of thinking outside-the-box, het zijn uitdrukkingen die je wel vaker hoort en waarbij thinking outside-the-box meestal gelinkt wordt aan creativiteit. Buiten je huidige grenzen denken betekent dat je flexibel kan denken, dat je gemakkelijk kan schakelen tussen concepten en perspectieven die dan tot creatieve oplossingen leiden. Het wordt vaak als dé methode voorgedragen om nieuwe oplossingen te bedenken wanneer de oude benadering niet meer werkt. Maar klopt dit wel?

 

Is outside-the-box denken de enige weg naar creatieve oplossingen?

In hun 'Dual pathway to creativity model' stellen onderzoekers Baas, De Dreu & Nijstad dat er twee manieren zijn om creatief te denken: flexibel denken en persistent doorzetten. Flexibel denken is het outside-the-box denken, het divergente denken met een brede focus. Persistent doorzetten is het inside-the-box denken, het gedurende een lange periode systematisch denken met een smalle focus. De onderzoekers stellen dat beide methoden kunnen leiden tot creatieve ideeën. Dat creativiteit enkel outside-the-box ontstaat, is dus een mythe.

 

Wanneer mensen outside-the-box denken, gaan ze meerdere invalshoeken gebruiken om ideeën te bedenken. Ze gaan op het eerste zicht ongerelateerde concepten met elkaar mixen om zo nieuwe, originele ideeën te bedenken, via het leggen van nieuwe associaties en verbindingen. Verbeelding en originaliteit spelen van bij de start een belangrijke rol. Dit divergent denken is en blijft een belangrijke methode om creativiteit te stimuleren.

Wanneer mensen inside-the-box creatief zijn, bedenken ze in eerste instantie weinig originele en eerder meer vanzelfsprekende ideeën. Na verloop van tijd, nadat de eerste ideeën zijn uitgeput, bedenken ze meer originele ideeën. Dit soort originele ideeën ontstaan dus door te volharden en systematisch te werken binnen een bepaalde taak of een specifiek domein. Creativiteit is een kwestie van doorzetting, we schreven er al eerder het artikel 'De beste ideeën komen na het dipje' over. Inside-the-box denken vergt misschien meer energie en doorzettingsvermogen dan flexibel denken, maar leidt dus ook tot creativiteit.

zomaar-ergens.jpg
Een activerende gemoedstoestand is cruciaal voor creatief denkwerk.

Bovendien blijkt uit onderzoek van dezelfde academici dat bepaalde stemmingen tot meer creativiteit leiden dan andere. Zo stimuleren blijheid, boosheid en angst meer creativiteit dan verdriet en ontspanning.  Blijheid, boosheid en angst zijn activerende gemoedstoestanden, zowel positieve als negatieve, die dus creativiteit in gang kunnen zetten en stimuleren. Het belangrijkste is niet of je boos bent of blij, wel of je gemoed activerend of deactiverend is. Verdriet, depressiviteit en ook relaxen zijn eerder deactiverend voor creatief werk. 

Interessant is dat de stemming niet alleen de mate van creativiteit beïnvloedt, maar ook de manier waarop creatieve oplossingen bedacht werden: blije mensen werden in het onderzoek creatief doordat ze associatief en divergent gingen denken (outside-the-box), terwijl angstige mensen creatief werden door de volhardende aanpak toe te passen (inside-the-box). Stof tot nadenken!

 Door Sara Coene


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.