We hadden een zeer lang, maar vooral interessant gesprek met Frank van Massenhove,  voorzitter van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, over het belang van zakelijke creativiteit. Over hoe je bouwt aan een creatieve organisatie en wat de rol van het nieuwe werken daarin is. Het enthousiasme van Frank over dit thema is immens veel groter dan de ruimte die we hebben voor deze blog , maar we doen toch een poging om enkele van zijn ideeën rond creativiteit in organisaties kort samen te vatten.

 

frank.jpg

TIP 1:
Maak je mensen gelukkig of je bestaat straks niet meer.

Creativiteit krijg je als mensen hun hoofd kunnen vrij krijgen en dat bereik je onder meer door je mensen zelf te laten beslissen waar en wanneer ze kunnen werken.

We hopen dat als je meer tijd hebt om ook met je interesses buiten het werk bezig te zijn, je meer creativiteit krijgt binnen het werk, omdat je andere ervaringen opdoet alsook nieuwe perspectieven ontdekt. We vragen onze mensen bijvoorbeeld ook om een bijberoep uit te oefenen. Dat nieuwe werken is op zich niet zo belangrijk, wel dat mensen ideeën kunnen krijgen om de dingen op een andere manier te gaan aanpakken.

TIP 2:
Creëer een organisatie vol regisseurs

Creëer een omgeving waarin mensen zelf de regie over hun leven kunnen nemen.

Als mensen hun werk zelf kunnen regelen en het vertrouwen krijgen om dat volgens hun eigen inzicht te doen, gaan ze meer gemotiveerd werken en meer initiatief nemen, wat leidt tot meer creativiteit en innovatie.

"Diploma’s zijn niet het belangrijkste om te bepalen of iemand de job aankan, verworven vaardigheden zijn minstens even belangrijk."

TIP 3:
Kies voor talent, niet voor diploma’s

Diploma’s zijn niet het belangrijkste om te bepalen of iemand de job aankan, verworven vaardigheden zijn minstens even belangrijk.  Ook leeftijd is niet belangrijk. Een mix van jong en oud is cruciaal voor de nodige balans in stabiliteit en vernieuwing. Jonge mensen brengen nieuwe dynamieken en frisse ideeën in je organisatie. Oudere werknemers kunnen door hun veelheid aan ervaringen creatievere verbanden leggen.

TIP 4:
Ga niet van de gevangenis naar de enkelband

Het anders werken bestaat eruit dat je zelf bepaalt waar en wanneer je werkt. Het anders werken is dus niet thuis werken tussen 9 en 5, wat sommigen denken. In zo’n omgeving krijg je geen creativiteit. Op kantoor ben je dan in de gevangenis en thuis zit je vast aan de enkelband…

"Laat mensen toe te proberen, anders krijg je nooit creativiteit"

TIP 5:
Schuif de zwarte piet door naar de baas

Creativiteit krijg je verder maar wanneer mensen zich kunnen gooien en niet de zwarte piet toegeschoven krijgen wanneer het mis gaat. Daarom laten wij mensen toe te proberen. Als ze een idee hebben of iets anders willen doen, mogen ze dat uitproberen en hebben we een heldere afspraak: als jullie het goed doen, gaan we zeggen dat jullie het schitterend gedaan hebben en als het niet goed is, gaan we zeggen dat de baas een verkeerde beslissing heeft genomen. Anders krijg je geen creativiteit. 

TIP 6:
Zoek krankzinnige mensen

Je kunt een zeer open cultuur hebben binnen je organisatie, maar één grote drempel blijft bestaan: je bent de baas. In gesprekken en discussies blijft de drempel tot volledige openheid bestaan: ‘zou ik dat wel zeggen?’. Dus moet je eigenlijk systemen gaan creëren die toelaten dat mensen dingen delen zonder dat ze dat aan de baas moeten zeggen.

Dat doe je door nog krankzinnigere mensen in te zetten dan je zelf bent, ik noem ze ‘absurdistanen’. Het zijn meestal jongere mensen die niet hoog in de hiërarchie zitten, met heel verfrissende ideeën en enorm geïnteresseerd in alles wat er binnen en buiten de organisatie gebeurt. Ook mensen die een bijberoep hebben, komen met zeer nuttige en vernieuwende inzichten aandraven.

“Oplossingen bedenken om het werk totaal anders te gaan doen is mijn definitie voor creativiteit.”

TIP 7:
Verlos je mensen van het kwade

Het gevaar zit trouwens niet zozeer in dat mensen dingen verkeerd gaan doen, maar dat ze teveel gaan doen. Dat is ook een taak van een leidinggevende, om mensen die vast zitten te helpen verlossen van hun ‘darlings’. Zeggen dat iets mislukt is niet vanzelfsprekend, zeker in de overheid, maar we hebben gezien dat het ons sterker maakt, doordat we op zoek gaan naar alternatieven of naar de redenen waarom iets mislukt en zo voortdurend bijleren en bijsturen.

TIP 8:
Gun je mensen ideeën

Met creativiteit aan de slag gaan is altijd change en die komt niet vanzelf door te beslissen dat je creatief gaat worden. Eerst moet het management en de doelgroep overtuigd zijn van de noodzaak van de verandering, maar ook de mensen in je organisatie moeten willen. Je krijgt maar verandering als je aan je mensen vraagt hoe het aangepakt kan worden. Gun je mensen dan ook om hun ideeën te formuleren.

TIP 9:
Tijd en stilte zijn het nieuwe geld

Onze nieuwe manier van werken creëert extra tijd voor de mensen en ook meer momenten van stilte. Ze kunnen samen werken of afzonderlijk. Op kantoor als ze mensen willen ontmoeten, of thuis als ze taken willen afwerken of willen nadenken over iets. Die stilte moet je bewust opzoeken om creativiteit de ruimte te geven.

Interview en tekst: Sara Coene


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.