Het managen van een bedrijf vertoont bijzonder veel gelijkenissen met het organiseren van een poolexpeditie. Probleemoplossend denken, mensen motiveren, sturen en doen samenwerken, grenzen verleggen, visie, missie en strategie bepalen, omgaan met verandering,… de analogieën zijn eindeloos. Kortom, ‘business creativity’ ligt heel kort bij ‘expedition creativity’.  En daarom gingen we praten met Vlaanderen’s bekendste poolreiziger om te horen wat creativiteit voor hem betekent. Dixie Dansercoer, een man die ons door zijn passie en integriteit erg nauw aan het hart ligt, gaf alvast zes waardevolle inzichten mee.

 

frozen-face-dixie.jpg

1. Je droom vorm geven, dat vraagt creativiteit en doorzetting

Aan elke nieuwe expeditie gaat er een intens creatief proces vooraf. Dat proces start bij een droom. En de volharding om die droom – of noem het een visie of missie - te realiseren, ondanks de vele weerstanden en oordelen van buitenaf. Je visualiseert scenario’s en beetje bij beetje ga je die filteren. In je finale actieplan moet je ook ruimte laten voor het onbekende. Het aanvaarden van het ‘niet perfecte’ dus, want elke expeditie is tenslotte een avontuur. Dat is grotendeels je intrinsieke motivatie.

 

2. Je staat er voor, je moet er door

Een permanente en reële ‘sense of urgency’ houdt je creativiteit wakker. Veranderende weersomstandigheden, een medereiziger die het niet meer ziet zitten, een onverwacht gevaarlijke passage… Hoe goed je ook bent voorbereid, zulke zaken komen altijd op je weg. En dan stel je je prioriteiten. In ons geval gaat het niet enkel over het bereiken van ons einddoel, maar om dat doel ook met z’n allen te bereiken. Ja, het gaat soms gewoon over ‘overleven’, het meest basale antwoord wanneer je aan het eind van al je ‘waarom’ vragen bent gekomen. Barre omstandigheden – en dat is in het bedrijfsleven ongetwijfeld niet anders – nopen tot het inzetten van een grote dosis creativiteit. Maar ook creatief leiderschap komt in deze situaties naar boven. Je bent tenslotte aan elkaar overgeleverd. Cruciaal dus om het beste uit elkaar naar boven te halen.

Er zit zoveel meer creativiteit in ons dan we denken, maar we moeten die tijd en stilte terugvinden. 

3. Tijd en stilte zijn je beste vrienden

Men zegt wel eens: problemen lossen vaak zichzelf op. Dat is ongetwijfeld zo, maar dat vraagt tijd en stilte. Ik raad iedereen aan om per dag minstens vijf minuten stilte in te lassen. Echte stilte, want dat kennen we nog nauwelijks. En gebruik die stilte om je meest prangende problemen aan te pakken. Er zit zoveel meer creativiteit in ons dan we denken, maar we moeten die tijd en stilte terugvinden. Die heb je natuurlijk ruimschoots op het ijs. Het is een luxe, daar ben ik me erg van bewust. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat we als mens slechts 10% van onze hersencapaciteit gebruiken. Da’s belachelijk weinig. Geef die hersenen dan ook tijd en ruimte om maximaal hun werk te kunnen doen.

 

4. Falen is een noodzakelijk proces

Waar stopt volharding en waar begint overmoed? Het is een dunne lijn die je tijdens een expeditie vaak bewandelt. Met de jaren begin je je grenzen te kennen, ook al tracht je die nog constant te verleggen. Soms resulteert volharding niet in de resultaten die je voor ogen had, maar de lessen die je eruit leert zijn minstens even waardevol. Zo bouw je ervaring op. Of noem het wijsheid. En die wijsheid geef ik graag in alle bescheidenheid door aan de komende generatie. Geen wijsheid zonder veelvuldig falen dus.

Het is belangrijk om je missie en visie regelmatig te herhalen. Maar het pad ernaartoe moet onderweg ook bijgestuurd kunnen worden.

5. Successen moet je vieren

Op het ijs, kilometers lopen, zeulen, trekken in de barre kou, die snijdende wind. Vermoeidheid, eenzaamheid en extreme omstandigheden kunnen je erg prikkelbaar maken. Niet altijd makkelijk om de moed erin te houden. Daarom is het zo belangrijk om het bereiken van elke milestone te vieren. Een slokje rum of cognac smaakt als godendrank op zo’n momenten. Maar evenveel deugd heb je aan het samen terugblikken op de geleverde inspanningen, een spreekwoordelijke lach en een traan. En het vooruitblikken op wat nog te wachten staat. Terwijl de missie en visie rotsvast worden herhaald, kan het pad ernaartoe wel eens worden bijgestuurd wanneer onvoorziene obstakels een vlotte vooruitgang in de weg staan.

 

6. Je ervaringen terugkoppelen

De rijkdom aan ervaringen die ik aan een expeditie overhoud, deel ik graag met eenieder die ervoor open staat. Dat gaat vaak over het overwinnen van je menselijke beperkingen, je comfortzone verlaten en het creatief oplossen van uitdagingen die je pad kruisen. Maar ook over de onmetelijke rijkdom van de natuur en hoe we dat vertalen naar een duurzame samenleving. Daarnaast zijn er ook ervaringen van puur praktische aard die nieuwe inzichten en innovatie met zich meebrengen: het uittesten van nieuwe tools en materialen in extreme omstandigheden of zelfs het verbeteren van werkprocessen. Een vorm van continuous improvement die zijn vruchten afwerpt op tal van domeinen. 

 

trekking.jpg
Met Dixie op het ijs?

De zuiverheid en mystiek van de Arctische en Antarctische gebieden vormen een tabula rasa voor creatief denken. Weg van elke afleiding en bevrijd van overvolle agenda’s, kom je als team tot rust en ga je terug naar de basis. Ben je warm gemaakt om samen met Dixie de koude te trotseren? Neem dan zeker een kijkje op www.polarexperience.com en www.polaroffsites.com.


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.