Breng structuur in je innovatiecultuur

Innovatie explosie

Sinds het begin van de innovatie-explosie volgen de veranderingen in onze maatschappij en onze bedrijven elkaar in een ijltempo op. Om relevant te blijven, moet je als organisatie steeds sneller op die nieuwe omstandigheden kunnen inspelen. 

Jammer genoeg zijn de meeste organisaties daar nog niet op voorbereid en worstelen ze met deze innovatieversnelling. Vooral middelgrote en grote bedrijven hebben last van starheid en moeten constant kampen om niet vast te lopen in logge structuren.

‘Fuzzy’ front end

De huidige modellen voor innovatie beperken zich voornamelijk tot de zogenaamde innovatiefunnel en de implementatie. Maar hoe moeten we starten? Hoe krijgen we die funnel in eerste instantie gevuld met kwalitatieve ideeën? 

Daar weten weinigen het antwoord op. Vandaar ook de benaming: ‘fuzzy’ front end van innovatie. Dat deel voelt voor de meeste managers als een black box. Iets oncontroleerbaar of onbeheersbaar en lastig om te managen.

Structuur

Zou het niet geweldig zijn als er een eenvoudig en helder model bestond dat er voor kon zorgen dat je die front end in jouw organisatie kon structureren, meten en verbeteren? Wat als we zouden kunnen zorgen voor een organische en constante flow aan kwalitatieve, vernieuwende ideeën, bedacht door jouw eigen team?

Cromax framework front end innovatie nl

 

CROMAX

CROMAX, of ook wel de creatieve organisatie matrix,  is het eerste volledig evidence based framework dat de bedrijfscultuur in de front end van change en innovatie in kaart brengt.

We ontwikkelden het Cromax model in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Gent. Het bevat meer dan 60 wetenschappelijk onderbouwde parameters die ons in staat stellen om de cultuur binnen jouw organisatie nauwkeurig in te onderzoeken, te verbeteren en te managen

Het Model

Het model bestaat uit 2 assen:

De verticale as bevat de verschillende lagen binnen de organisatie: Individu, team en organisatie/leiderschap.

De horizontale as beschrijft de verschillende procesfases: Oriëntatie, ideecreatie en ideepromotie

Samen geeft dat een eenvoudig en behapbaar model van 9 bouwstenen, dat door de achterliggende 60 parameters tegelijkertijd onvoorstelbaar performant is.

We hebben in de afbeelding hieronder elk vak samengevat in 1 titel. Uiteraard is dit een sterke vereenvoudiging, maar het geeft je een idee van de verschillende aspecten die aan bod komen.

Cromax building blocks nl

Test jezelf

Doe gerust even de test: lees elk van de 9 titels en vraag jezelf af hoe jouw organisatie hier scoort.

Alles perfect? Proficiat, dan heb je onze expertise wellicht niet nodig. Hier en daar toch wat twijfels? Of zelfs minder dan 6 op 9? Dan kunnen we je zeker helpen!

Cromax in de praktijk

Uiteraard blijft CROMAX niet beperkt tot een theoretisch model. In alles wat we doen, starten we met dit model als stevige ruggegraat.

Zo ontwerpen we alle transformatieprocessen die we begeleiden op basis van de inzichten uit CROMAX.

Verder bieden we verschillende trainingspakketten die er voor zorgen dat zowel u als uw medewerkers de juiste inzichten en skills kunnen ontwikkelen om CROMAX in de praktijk om te zetten.

En ten slotte blijven we constant werken aan een praktische toolkit die changemakers ondersteunt om meer te halen uit het human capital van hun organisatie.

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.