In ons vorige artikel over De Creatieve Manager startten we met een eerste reeks van vijf belangrijke vaardigheden die de succesvolle manager van morgen nodig heeft. Hierop bouwen we nu verder.

 

rocket-racer.jpg

De creatieve manager vertrouwt niet enkel meer op wat hij geleerd heeft, maar weet dat andere denkwijzen en vaardigheden nodig zijn om verandering en innovatie in zijn organisatie te brengen. Hij leert te ‘ontleren’. Maar vooral leert hij de spanning tussen het behouden van wat goed werkt en het creëren van het nieuwe goed te managen. De creatieve manager zorgt niet voor een ideeënchaos, maar balanceert efficiëntie met creativiteit of structuur met experimenten.

Hoe concreter en helderder de vraag, hoe meer creativiteit ontvlamt en waardevolle oplossingen bedacht worden.  

Vaardigheid 6:
Zoek de problemen op

Het is een cliché, maar elk probleem is voor de creatieve manager een opportuniteit om het anders en beter te doen. Hij is actief op zoek naar ‘problemen’ en toont zichtbaar het verlangen deze te veranderen en enthousiasmeert daarmee ook anderen.

 

Vaardigheid 7:
Eet een olifant in kleine stukjes

Ook al lijkt de uitdaging waarvoor het team staat op het eerste zicht torenhoog, de creatieve manager zorgt ervoor dat de vraagstelling concreet is, dat het probleem behapbaar is. Hoe concreter en helderder de vraag, hoe meer creativiteit ontvlamt en hoe meer waardevolle oplossingen bedacht worden.

 

Vaardigheid 8:
Ga op safari

Nieuwe ervaringen zorgen voor nieuwe inzichten Die inzichten bevorderen de creativiteit om nieuwe oplossingen voor bestaande problemen bloot te leggen. Ga op bezoek bij andere bedrijven, werk zij-aan-zij met een reclameteam, organiseer safari’s (niet in Afrika, gewoon de stad in, de winkel in, …), reik verschillende inspiratiebronnen aan (ongewone magazines, sprekers, blogs, video’s..) en verander eens van werkplek. Dit laatste is vaak al een hele uitdaging!

 

Vaardigheid 9:
Ontwikkel de psycholoog in jezelf

Een creatieve manager weet niet alleen welk vlees hij in de kuip heeft, wat de dromen, persoonlijkheid, interesses en talenten zijn van elke medewerker, hij deelt het ook met het hele team en zoekt samen met hen naar mogelijkheden deze verschillen optimaal in te zetten.

 

Vaardigheid 10:
Omhels de spons-attitude

De creatieve manager is als een spons. Hij absorbeert en irrigeert. Levenslang leren is geen loos begrip voor hem. Hij is er zelf een voorbeeld van en stimuleert dit ook binnen zijn team in verschillende vormen: online bronnen, boeken, conferenties, coaches, netwerken… 

Sara Coene


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.