De ruimte waarin je werkt heeft invloed op het creatieve potentieel van je team of organisatie. Dat blijkt althans uit wetenschappelijk onderzoek. Als je wilt dat je team innovatief is, creëer dan een omgeving die dat reflecteert.

Het vormgeven van de ruimte waarin je werkt is natuurlijk maar één van de manieren om innovatie te ondersteunen, maar wel één die niet over het hoofd mag gezien worden. Next generation kantoren zijn gericht op het inspireren en faciliteren van innovatie binnen bedrijven. Het zijn plaatsen waar mensen -van binnen en buiten de organisatie- kunnen samenkomen om nieuwe oplossingen te bedenken. Plaatsen waar samenwerking, het delen van kennis, het samen leren en het bouwen van sociale netwerken centraal staan met als hoofddoel complexe en grote vraagstukken op te lossen. Daarnaast zijn ze onderdeel van het bouwen aan een cultuur waarin creativiteit en ondernemerschap centraal staan.

De vormgeving van ruimtes kan een nieuwe gewenste cultuur veruitwendigen. Kantoorinrichters evolueren als het ware van de business van vastgoed naar de business van cultuurverandering en communicatie.

 

Als je wilt dat je team innovatief is, creëer dan een omgeving die dat reflecteert.

Communicatie staat centraal in innovatie.

Wil je goed innoveren als bedrijf, dan zal je goed moeten communiceren. Succesvol kantoordesign helpt daarbij: het neemt barrières weg en ondersteunt mensen in het innovatief werken.

Kantoren verschillen op het vlak van hun creatieve potentieel. Het éne kantoor zal meer creativiteit losmaken dan het andere. Uit onderzoeken blijkt dat volgende factoren een positieve invloed hebben op dat potentieel:

  • Kleur en lichtsterkte: waar blauw, in combinatie met groen, taken rond ideeëngeneratie bevordert, is rood krachtig voor taken waarin detail van belang is. Gedimd licht versterkt het vormen van ideeën , waar fel licht meer stimulerend is voor analytisch denken.<

  • Planten en ramen: planten in het kantoor of zicht op een natuurlijke omgeving helpt stress te reduceren en helpt te herstellen van lange meetings of veeleisende taken. De gedachten kunnen verzetten is bevorderlijk voor de creativiteit. Als je in een stedelijke omgeving werkt of niet uitkijkt op de natuur, dan is een wandeling doen een prima alternatief. 
  • the-fishies.jpg
  • 027.jpg
  •  Google kantoor in Zurich

  • Selgas Cano Architecture in Spanje

  • Goed gepositioneerde koffiehoek: de koffiehoek is een plaats waar mensen elkaar ontmoeten. Vaak worden er in kantoren vele kleine koffiemachines gezet, zodat mensen niet te ver moeten lopen, maar dan ontmoet je niet veel mensen. En laat dat nu net bepalend zijn voor het creatieve potentieel: mensen en ideeën die elkaar onverwacht kruisen. Een bijkomende reden waarom koffiehoeken creativiteit stimuleren heeft te maken met pauze nemen. Creativiteit vaart wel bij incubatie. Een actieve pauze, waarbij de benen gestrekt worden om koffie te halen, helpt de hersenen informatie te verwerken tot nieuwe inzichten. Dit geldt natuurlijk ook voor keukens en cafetaria's. Zo heeft Steve Jobs een megalomaan groot atrium in het Pixar hoofdkantoor laten bouwen met als doel dat mensen elkaar voortdurend ontmoeten: het is er onmogelijk geen mensen tegen het lijf te lopen.

  • Onordelijke bureaus: clean desks of lean spaces hebben hun waarde als het om efficiënt en analytisch werken gaat. Creativiteit wordt echter vooral gestimuleerd door bureaus die niet zo geordend zijn, waar veel papieren en materialen liggen met verscholen hints voor creatieve ideeën. Toevallig een papier oppakken of een beeld zien, kan die éne vonk geven die je bij het oplossen van een complex probleem nodig hebt.
  • image.jpg
  • b2b2ac88.jpg
  •  Atrium Hoofdkantoor Pixar

  • Ideo kantoor in San-Francisco

Het balanceren van productiviteit en creativiteit is één van de grote uitdagingen van bedrijven dit decennium.

Zoals je ziet is het niet eenvoudig, het is voortdurend zoeken naar balans tussen productiviteit en creativiteit. Enerzijds wil je dat je mensen zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd (en dus weinig afleiding hebben), anderzijds wil je dat ze ook creatief nadenken over en binnen hun job. Wat je immers niet wilt is dat iedereen zo hard bezig is met het managen van je tanker  (en daardoor vergeet buiten te kijken), dat de speedboten je langs alle kanten voorbijsteken en je organisatie of job overbodig maken.

Er is geen one size fits all voor innovatie en al zeker niet voor het inrichten van kantoren. Eerst en vooral moet je een goed begrip hebben van wat je wilt bereiken met je ontwerp: waar en wanneer je creativiteit wilt en waar en wanneer productiviteit. Eénmaal dat bepaald is, kan je gaan experimenteren, vierkante meter per vierkante meter.

Het lerende kantoorgebouw

Zo heeft Adidas Group het project "My Arena" (zie video hieronder) in het leven geroepen. De toekomstige werkplek wordt ontwikkeld door de eigen medewerkers in een testgebouw, dat PITCH heet. Daarin testen ze alle mogelijke inrichtingen en tools tot ze een opzet hebben die al hun werknoden beantwoordt.

 
Flexibele kantoren staan daarbij centraal

Maak de ruimte configureerbaar om spontaneïteit te bevorderen en om ervoor te zorgen dat meerdere teams er gebruik van kunnen maken. Wissel centrale ruimtes, waar veel mensen samen werken, af met rustige gebieden, waar diepere discussies en ongestoorde ideegeneratie kan gebeuren. Denk aan de koffiehoek of het café waar mensen kunnen praten, zich verbinden met andere mensen en ideeën. Je wilt kantoren waar mensen creatief kunnen zijn én waar ze ongestoord kunnen werken. Waar er ruimte is om alleen te zijn én waar ook gemakkelijk samengewerkt kan worden.

Wat kan je zelf als manager doen?

Is je organisatie hier nog niet mee bezig en wil je zelf als manager al wat gaan ondernemen? Dat kan! Hierbij enkele tips:

Laat mensen verantwoordelijkheid nemen over hun eigen werkplek.
Geef hen de mogelijkheid hun directe omgeving zelf vorm te geven binnen het kader dat je uitstippelt. Geef hen wat budget als dat mogelijk is. Investeer in enkele planten. Heb je geen zicht op de natuur? Zorg er dan voor dat je regelmatig buiten komt. Een middagwandeling in het lokale park kan wonderen verrichten.

Maak de ruimte om je heen inspirerend
Doe dit door met kleuren, licht en inspirerende beelden te werken. Post-its op elke hoek van de tafel, dikke en kleurrijke stiften, een flipover vlakbij, een muur waarop je kan tekenen of waar je inspiratie in de vorm van artikels, foto’s, quotes en de voortgang van projecten kan bijhouden. Laat mensen posters ontwerpen en printen, met inspirerende slogans, een gewoonte die ook bij Facebook van onderuit de organisatie ontwikkeld is. Of start een kleine Facebook-muur, waar iedereen wat kan neerschrijven of tekenen.

Voorzie plaats waar mensen zich even kunnen terugtrekken en reflecteren
Laat toe dat mensen thuis werken als ze zich daar beter kunnen concentreren, maar zorg ervoor dat je team elkaar voldoende ziet om vertrouwen te bouwen, open en informele conversaties te hebben, die cruciaal zijn voor het ondersteunen van innovatie. Werk je in een open kantoorruimte? Zorg er dan voor dat er hoeken zijn waar mensen zich even kunnen afzonderen.

  • facebook.jpg
  • best-office-design-awards-2.jpg
  • Hoofdkantoor Facebook

  • Hoofdkantoor Washington Post

Zorg voor materialen om mee te experimenteren en prototypes te maken
Om te starten: lego’s, karton, scharen en lijm. Heb je geen budget, onderhandel dan met je kinderen om een deel van hun speelgoed te gebruiken of lees het boek‘Make Space’ van Scott Doorley & Scott Witthoft, met goedkope oplossingen om je werkplek creatiever te maken. Bij Ideo, een groot Amerikaans innovatie –en designkantoor, kom je binnen in één grote knutselruimte: potten gevuld met pennen en paperclips, speelgoed en prototypes, rekken gevuld met boeken rond creativiteit en design. Bij Dropbox is de centrale vergaderruimte zelfs permanent gevuld met lego’s. Heb je geen plaats om dat te doen? Creëer dan gewoon al een creatieve toolbox: een eenvoudige plastieken doos die je overal kan meenemen, gevuld met de meest noodzakelijke brainstorm tools zoals post-its, stiften, plakband, stickers.

Geef het creatieve voorbeeld
Heb je een mooi hoekkantoor met zicht op dat mooie meer? Of een kantoor zo groot dat je erin verloren loopt? Ga tussen je mensen zitten en schenk die ruimte aan de innovatie. Maak er een creatieve ruimte van. Je hoeft natuurlijk geen hoekkantoor te hebben om het voorbeeld te geven. Vertrek vanuit de voorgaande tips en pas ze zelf toe. Wissel regelmatig eens van werkplek, maak gebruik van creatieve materialen, bouw eens een prototype of organiseer eens een creatieve sessie.

  • dropboxhabitacion-lego.jpg
  • legos02.jpg
  •  Hoofdkantoor Dropbox

  • Samen spelen geeft een echte creativiteitsboost

 Opgelet: gewenning treedt op!

Wat je ook doet, er zal na verloop van tijd gewenning optreden. Een aantal zaken zullen onderdeel van de manier van werken worden, een aantal andere delen zullen na verloop van tijd niet meer gebruikt worden of niet meer opgemerkt worden. Het is zoals die inspirerende slogan op de muur, hoe groot die ook is, na een tijd ziet niemand hem meer. Zorg er daarom voor dat je het vormgeven van je omgeving als een continu proces ziet, als iets dat organisch groeit en evolueert, gevormd door de mensen die komen en gaan. Maar hou het op het netvlies en vernieuw regelmatig, het creatieve potentieel in je team zal je dankbaar zijn!

Sara Coene


 

Contacteer ons!

Benieuwd wat business creativity aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.