Brainstorm

brainstorm.jpg
Waarom?

Ben je op zoek naar nieuwe, frisse ideeën? Wil je een aanslepend probleem oplossen met je team? Zoek je naar een methode om samen met een groep stakeholders gemeenschappelijke opportuniteiten te vinden en optimaal te benutten? Dan is een professionele brainstorm ongetwijfeld iets voor jou.

Wat?

Een brainstorm is een gestructureerd groepsproces dat er voor zorgt dat je op zo kort mogelijke tijd de best mogelijke ideeën bedenkt. Het is een bijzonder krachtige tool wanneer je hem juist weet te gebruiken.

Veelal denkt men dat creativiteit - en dus ook een brainstorm - geen regels of structuur verdraagt. Vanuit die visie verzandt men vaak in stuurloze, chaotische sessies die helaas weinig opleveren. Natuurlijk heeft creativiteit vrijheid nodig. Maar zonder kader, zonder duidelijke sturing, leidt die vrijheid tot niets.

Daarom kiezen wij heel bewust voor professioneel geleide sessies waar constant een evenwicht gezocht wordt tussen vrijheid en structuur, tussen serious en play, tussen ontdekken en resultaat. Dit doen we om de ideeën eerst zo ver mogelijk out of the box te gaan halen en ze vervolgens ook terug in de box te laten passen. Want creativiteit dat is: de vaardigheid om originele én tegelijkertijd haalbare ideeën te bedenken. We gaan dus 100% voor een resultaat waar je iets mee kan.

Hoe?

Onder leiding van een ervaren facilitator gaan we aan de slag met jouw team of groep. Zo’n sessies duren gewoonlijk ergens tussen een halve dag en twee dagen, afhankelijk van het gewenste resultaat.

Onze facilitators zijn stuk voor stuk specialisten in het begeleiden van creatieve processen. Ze weten als geen ander hoe ze het beste uit de groep kunnen halen, kunnen weerstand ombuigen in positieve energie en zorgen dat je aan het eind van de rit landt waar jij dat wou. Werken met een facilitator heeft bovendien als extra voordeel dat je als leidinggevende niet met het proces hoeft bezig te zijn en zo de handen vrij krijgt om mee te denken!

Elke brainstorm is uniek en vraagt een gepersonaliseerde aanpak. Daarom beginnen we ook steeds met een uitgebreid intakegesprek zodat we exact weten wat het doel is. Aan de hand van die informatie maken we vervolgens een plan op maat.

Onze brainstorms verlopen wel steeds volgens een vaste structuur, die van het creatief proces. Dat proces bestaat uit vier fasen:

  1. De vraagstelling: Stellen we de juiste vraag? Heeft iedereen voldoende informatie?...

  2. De divergentie: Het bedenken van véél ideeën (volgens de wet van Osborn: “quantity breeds quality”)

  3. De convergentie: De beste ideeën selecteren en verder uitwerken tot concepten

  4. De activering: Wat moet er gebeuren om je concept ook daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen?

Resultaat

Op het einde van de rit hou je méér en betere ideeën over. Reken per groep van ongeveer 12 deelnemers op een longlist van enkele tientallen tot enkele honderden ideeën. Daarnaast mag je per groep ook een viertal uitgewerkte concepten verwachten. Die kunnen in de vorm van een A4-tje zijn, een pitch, of zelfs al een eerste projectplan, afhankelijk van de beschikbare tijd en de vraag.

Maar het allerbelangrijkste resultaat van zo’n sessie is ongetwijfeld de betrokkenheid van de deelnemers. Het feit dat zij hebben kunnen meedenken, dat ze een deel van de oplossing mogen zijn, zorgt dat ze extra gemotiveerd zullen zijn om de ideeën ook bij hun collega’s te verdedigen en vervolgens daadwerkelijk te implementeren. Je hebt dus niet alleen betere oplossingen in handen, je krijgt er ook ineens een draagvlak bij. En iedereen die weleens een change traject heeft meegemaakt, weet hoe onbetaalbaar dàt is!

Ik had graag meer info rond deze begeleiding. Gelieve mij te contacteren op volgende gegevens: