4 tips voor een duurzame innovatiecultuur

Hoe geven we innovatie een vaste plaats in onze organisatie?

 

1. Begin with the end in mind

Dat is één van de zeven eigenschappen van effectieve mensen, zoals management-goeroe Stephen Covey het al jaren geleden formuleerde. We kijken op naar voorbeelden als Ricardo Semmler, Richard Brandson, Steve Jobs, Wouter Torfs, Frank Van Massenhove, …Visionaire leiders die blijkbaar weten wat er nodig is en bovendien ook de moed hebben om de juiste dingen in beweging te zetten. Ook organisaties als Google, Amazon, Uber, …tonen ons dat het anders kan. En toch lukt het de meerderheid van de leiders en bedrijven niet om een nieuw en werkend model te introduceren. Misschien deels uit angst? De stap in het ongewisse is (te) groot. Pasklare universele oplossingen bestaan helaas niet. Wellicht omdat elke organisatie een ander DNA heeft met andere leiders en andere medewerkers in een andere cultuur. 

Suggestie: Wat iedere organisatie kan, is de eigen missie en visie herbekijken en ze samen met je medewerkers vertalen naar concrete acties. Wat wil dit voor mij zeggen? Zo geef je meteen ook richting aan je innovatieproces.

2. Zorg voor ideetijd

Geef je mensen de nodige tijd en de ondersteuning om aan de slag te gaan met hun ideeën. En die tijd mag zich niet beperken tot de avonden en de weekends! Als je innovatie echt serieus wil nemen, dan moet er ook tijd voor zijn. “Ja, maar er moet nog zoveel operationeel werk gebeuren. We hebben die tijd gewoon niet.” Onzin natuurlijk. Voor wat echt belangrijk is, maak je gewoon tijd! Of ga jij voortaan ongewassen naar je werk omdat het te druk is???

Praktisch: bij Sioux, één van onze klanten, werken ze al een paar jaar met het pizzabudget. Een erg laagdrempelige manier om expertisegroepen op te zetten om kennis te delen en nieuwe dingen uit te zoeken. Dit gebeurt deels binnen en deels buiten de werktijd. Het gezamenlijk diner is de brug tussen beide. En ja, je bent later thuis, maar je kan wel meteen aan je avond beginnen. 

 "Innovatie is geen afdeling. Innoveren doen we allemaal samen, elke dag opnieuw"

3. Geef altijd feedback, maar op het juiste moment

"In onze organisatie worden heel wat goedbedoelde suggesties telkens weer afgeketst. Is elk innovatie-initiatief bij ons hopeloos?" Nee, uiteraard niet. 
Wat kan er wel? Allereerst is er een groot verschil tussen het opstarten van een nieuwe organisatie en het transformeren van een bestaande. Wie van nul kan starten, kan de regels makkelijker bepalen. Verandermanagement is altijd delicater. De mens is immers van nature behoudsgezind. De term ‘creativity bias’komt hier boven drijven: zelfs zij die zeggen dat we moeten innoveren, zullen vaak kiezen voor de meest zekere (lees: minst innovatieve) oplossing. En toch kan het. Ik ben er van overtuigd dat veel te maken heeft met het geloven in de haalbaarheid van een transformatie. 

Concreet: aanvaard als leidinggevende elke suggestie en bedank de bedenker. Geef NOOIT onmiddellijk feedback op de inhoud maar spreek meteen een moment af waarop je er meer over wil weten om pas daarna te oordelen.

4. Party time

In innovatieland zijn we op zoek naar successen. Die moeten we vieren, hoe klein ook. Samen leren en lachen. Elke reden tot feesten is goed. Creëer een warme en open sfeer waarin je samen kunt genieten van de goede dingen en waar iedereen zich thuis voelt. En dat moet echt niet altijd groot of duur zijn. Leer je mensen dat elke stap in de goede richting ook echt meetelt. Zo ervaart iedereen dat je echt gemeend anders wil en zal werken. Zo bouw je op een eenvoudige en liefst ook speelse manier aan een duurzame verandering die op termijn een essentieel deel wordt van je organisatie. Innovatie is geen afdeling. Innoveren doen we allemaal samen, elke dag opnieuw. Stapje voor stapje doorheen een heleboel kleine dingen. Omdat we met z’n allen weten waar we naartoe willen en open staan voor de kansen die op ons pad komen. 

Tip: misschien kan de eerste innovatiestap wel een simpel stukje gezamenlijke taart zijn. Om te vieren dat we het vanaf nu ECHT anders gaan aanpakken … ;-)

 

Mark Vandael

nws

Contacteer ons!

Benieuwd wat medewerker-gedreven innovatie aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.